Παρασκευή 5 Απριλίου 2013

Μοναχισμός

Κοιτίδα  του χριστιανικού μοναχισμού υπήρξε η Αίγυπτος.  Τα πρώτα μοναστήρια ίδρυσε ο  Άγιος Παχώμιος  στη Θηβαΐδα της Άνω Αιγύπτου και αλλού και για αυτό πήρε την ονομασία «πατέρας του κοινοβιακού μοναχισμού»[1].  Στο κοινοβιακό μοναστήρι  η ζωή των μοναχών είναι κοινή: Όλοι  κάνουν τα ίδια και κανένας δεν είναι ανώτερος ή κατώτερος διότι όλοι προσεύχονται, εργάζονται στο μοναστήρι, δειπνούνε όλοι μαζί και τα έσοδα και οι δαπάνες αφορούν όλους το ίδιο. Ο κοινοβιακός  τρόπος  ζωής των μοναχών μας δείχνει την αγάπη που αποτελεί το κύριο χαρακτηριστικό των χριστιανών. Όλα  τα μοναστήρια ελέγχονται από την Εκκλησία. Για να ακολουθήσει κάποιος το δρόμο του μοναχισμού απαιτεί πολλή θέληση και προσπάθεια.
Μιας και μιλάμε για τα μοναστήρια, θα έχετε αναρωτηθεί τι σημαίνει η λέξη Μοναχισμός. Μοναχισμός είναι ένας θεσμός της Εκκλησίας   ο οποίος έπαιξε καθοριστικό ρόλο για την εκκλησιαστική ζωή. Επηρέασε καθοριστικά τη θεία λατρεία, τα θεολογικά γράμματα, την εκκλησιαστική τέχνη και την δράση της εκκλησίας[2]. Ο μοναχισμός ενισχύθηκε την εποχή του Μεγάλου Κωνσταντίνου. Στο δέλτα του Νείλου συγκεντρώνονται πολλοί αναχωρητές, που σχηματίζουν μοναχικές συνοικίες τις  Λαύρας. Ζουν απομονωμένοι ο ένας από τον άλλο και συμμετέχουν στην κοινή θεία λατρεία που τελείται το Σάββατο και την Κυριακή. 
Ο μοναχισμός διαδόθηκε στην Παλαιστίνη, στην Σύρια και στη Μεσοποταμία, στην Μικρά Ασία αλλά και στην δύση. Στα χρόνια της Βυζαντινής αυτοκρατορίας δημιουργήθηκαν πολλά μοναστήρια και κυρίως τον 9ο αιώνα το Άγιον  Όρος[3]
Η Μονή  Γηρομερίου ιδρύθηκε το 13ο αιώνα μ. Χ από τον όσιο Νείλο τον (Ι)Εριχιώτη[4].


[1] ΕΚΚΛΗΣΙΑ Η ΝΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ  ΣΕ ΠΟΡΕΙΑ, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, Έκδοση ΟΕΔΒ 2004, σελ. 107, Οργανωμένα κοινόβια 1η, 3η  και 4η παράγραφος.
[2] ΕΚΚΛΗΣΙΑ Η ΝΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΕ ΠΟΡΕΙΑ, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, Έκδοση ΟΕΔΒ 2004, σελίδα 105, 23 μάθημα 1η παράγραφο.
[3] Θρησκευτικά Γ΄ Γυμνασίου, έκδοση ΟΕΔΒ 2011, σελίδα 66, παράγραφος 3η β.
[4] Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος Λάρους Μπριτάνικα, τόμος 17ος, Εκδοτικός Οργανισμός Πάπυρος, 1996, σελ. 344.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου